top of page

Wat is jouw purpose?

De zomervakantie is (bijna) ten einde. Voor velen een moment om stil te staan bij hun gevoel, het leven, het werk dat ze doen. Door de uitdagingen dit jaar worstelen extra veel mensen met de vraag: wat is mijn purpose? Ze kunnen moeilijk aangeven of ze (nog) doen wat ze willen doen. Ze voelen zich leeg. Stilstaan bij die purpose is de belangrijkste eerste stap om jezelf klaar te maken voor het nieuwe werkjaar. Hoe bepaal je jouw purpose? De volgende tips helpen je op weg.


De basis van jouw purpose wordt gevormd door je waarden, je values. Werknemers die tevreden zijn met hun werk geven aan dat het bedrijf waarvoor zij werken een duidelijke ‘purpose’ heeft, die aansluit bij hun persoonlijke waarden. Dit blijkt onder meer uit het 2020 Global Talent Trends Report van Mercer Global. Deze values worden steeds belangrijker, zowel voor werkgever als werknemer. Wil je dus je purpose bepalen of herontdekken, dan ga je aan de slag met je values.


Je values zijn de dingen die voor jou belangrijk zijn in de manier waarop je leeft en werkt. Ze (zouden moeten) bepalen waar je prioriteiten liggen en bieden je een graadmeter om te kijken of je leven de kant opgaat die je wilt. Stel dat je geen waarde hecht aan competitie, maar je werkt in een zeer strijdlustige salesomgeving, dan haal je waarschijnlijk niet de meeste voldoening uit je dag. Hetzelfde geldt voor de toegewijde moeder of vader die vaak moet overwerken. Je values veranderen ook per levensfase. En daarmee je definitie van succes. Een gevoel van onbalans is het eerste signaal om die values (opnieuw) in kaart te brengen. Heb je dit helder, dan vormt het een blueprint voor effectieve besluitvorming en optimaal functioneren. Bovendien kun je dan beter zien of je huidige werkgever in de bedrijfsvoering dezelfde waarden hooghoudt en of je dus op de juiste plek zit.


Met de volgende stappen (bron: Mindtools.com) kun je jouw huidige waarden definiëren, en daarmee een beter beeld vormen van jouw purpose op dit moment.


Stap 1. Identificeer de momenten waarop je je het gelukkigst voelde: enerzijds in je persoonlijke leven, anderzijds in je professionele leven. Geef meer details met de vragen: wat was je aan het doen, was je alleen of met anderen (wie?), welke andere factoren droegen bij aan dit gevoel?


Stap 2. Identificeer de momenten waarop je je het meest trots voelde: enerzijds in je persoonlijke leven, anderzijds in je professionele leven. Geef meer details met de vragen: waarom was je trots, deelde je dit gevoel met anderen (wie?), welke andere factoren droegen bij aan dit gevoel?


Stap 3. Identificeer de momenten waarop je je het meest voldaan en tevreden voelde: enerzijds in je persoonlijke leven, anderzijds in je professionele leven. Geef meer details met de vragen: welke behoefte of welk verlangen werd vervuld, hoe en waarom gaf deze ervaring jouw leven meer betekenis, welke andere factoren droegen bij aan dit gevoel?


Stap 4: Bepaal je top values, gebaseerd op die momenten van geluk, trots en voldoening. Waarom is iedere ervaring echt belangrijk en memorabel? Zet vervolgens jouw belangrijkste values op papier. Voorbeelden hiervan zijn ‘een bijdrage leveren’, ‘groei’, ‘de beste willen zijn’, ‘een goede moeder willen zijn’, ‘eerlijkheid’, ‘begrip’, ‘plezier hebben’, ‘verantwoordelijkheid’, ‘vindingrijk’, ‘balans’.


Stap 5: Organiseer je top values op prioriteit; de moeilijkste maar ook de belangrijkste stap voor het nemen van besluiten. Voor een bepaalde oplossing zul je soms een keuze moeten maken tussen twee waarden. Welke weegt dan zwaarder? Kijk naar je lijst van waarden. Begin bij de bovenste twee en vraag jezelf: als ik alleen maar één van de twee kon vervullen, welke zou ik kiezen? Werk op deze manier de hele lijst af. Zo komen je waarden in de juiste prioriteitsvolgorde te staan.


Stap 6: Bekijk je values met de hoogste prioriteit. Voel je je hier goed bij? Ben je trots op deze waarden en zou je ze vol zelfvertrouwen delen met mensen waar je tegenop kijkt? Passen ze goed bij je leven en de visie die je voor jezelf hebt, dan kun je hiermee betrouwbare beslissingen nemen voor je toekomst. Je hebt hiermee je purpose bepaald.


Met David biedt jaarlijks zo’n duizend mensen inzicht in hun drijfveren, talenten en competenties. Wij gebruiken hiervoor onder meer de TMA methode, waarbij het voorgaande een belangrijke rol speelt. Wij gaan aan de slag met jouw values en helpen je met jouw purpose. Hierdoor word je als werknemer sterker, zelfbewuster en efficiënter. Organisaties gaan hierdoor ook efficiënter te werk. De juiste persoon op de juiste plek.


Voor meer informatie, bezoek onze website of neem contact met ons op via info@metdavid.nl/ 040 280 21 20.


185 weergaven
bottom of page