top of page

Zon, zee en talent

De zomervakantie komt eraan. Een slechte tijd voor het aantrekken en managen van talent? Nee hoor. Deze misvatting wordt door veel organisaties gedeeld. En dat is een van de redenen dat het juist belangrijk is om tijdens die ‘komkommertijd’ je netten uit te (blijven) gooien. Wij leggen je uit waarom.

“We wachten wel tot iedereen weer terug is van vakantie.” De gedachte is dat als die scholen uit gaan en de terrasjes lonken, iedereen op vakantie gaat of aan vakantie denkt. Niemand gaat actief op zoek naar een baan. Of wel? De fout die veel organisaties maken, is ervan uitgaan dat die zomervakantie voor iedereen zes weken duurt. Op basis van voorgaande jaren hebben (werkende) Nederlanders gemiddeld een zomervakantieduur van 12,6 dagen (cijfers: CBS). Het moment waarop deze vakantiedagen worden besteed gedurende het toeristisch hoogseizoen, verschilt per werknemer. En talenten zonder kinderen kiezen er wellicht voor om die dagen buiten dit hoogseizoen op te nemen. Je gooit zo 42 dagen aan potentieel weg, terwijl intussen die toptalenten worden binnengehaald door de slimme concurrent.


Ja, slimme concurrent. Het merendeel van organisaties houdt de netten bewust binnen tijdens de komkommertijd. Dat maakt het een uiterst interessante positie voor het handjevol recruiters en HR-professionals dat wel actief is. De jacht op talent verloopt een stuk gemakkelijker zonder duwen op de markt. Het is dé kans om je boodschap als werkgever goed op te laten vallen en die toppers naar je toe te trekken. Het zijn namelijk vaak de toppers die, ook tijdens hun vakantie, met een biertje in de hand en voetjes in het zand, nieuwsgierig blijven. Ze zijn wellicht niet actief op zoek, maar ze houden hun LinkedIn feed in de gaten, ze scrollen door emails. Hun inbox is een stuk minder vol, zonder dagelijkse werkmail, ze voelen zich lekker ontspannen en staan meer open voor het leven. De perfecte setting voor een goed uitgedachte en aantrekkelijke boodschap van een mogelijk toekomstige werkgever.


Bovendien zijn er, met name deze zomer, extra veel mensen op zoek. De coronacrisis heeft de nodige mensen op straat gezet en/of aangemoedigd na te denken over een andere baan of zelfs een ander beroep. Ze zien het als een moment, uit noodzaak of niet, om te kijken waar ze verder nog goed in zijn. Welke talenten komen nu goed van pas, welke passies kunnen ze ergens anders kwijt, waar worden ze blij(er) van in deze vreemde tijden? Denk daarnaast ook aan de stroom net afgestudeerden, die zich oorspronkelijk hadden ingesteld op een ‘gap year’ om de wereld rond te reizen. Afgezien van de reisbeperkingen, zien zij die dreigende wolken boven de arbeidsmarkt ook hun toekomst veranderen. Ze zetten nu liever meteen voet aan de arbeidsgrond.


Gaat jullie kantoor dicht of is er een andere reden waarom je deze zomer ‘talent’ op een lager pitje moet zetten, dan is het alsnog goed om net ervoor een paar mooie lijnen uit te gooien. Dit kan bijvoorbeeld door met je huidige werknemers te vieren wat je dankzij die talenten samen hebt bereikt dit jaar. Deel vervolgens wat je plannen zijn voor na de zomervakantie, hoe jullie verder willen gaan met het talent dat je al in huis hebt en wat er eventueel wordt toegevoegd. Nieuwe functies. Nieuwe richtingen. Deel de plannen via LinkedIn, via de sociale kanalen. Dit maakt je als werkgever toch zichtbaar en houdt je huidige en potentiële toekomstige talenten alert.


Met David kan ook tijdens de zomermaanden helpen. Wij kunnen werknemers en werkzoekenden voorzien van een talenten- en competentiepaspoort op basis van een assessment (TMA), zodat ze na de zomervakantie steviger in hun (beroepskeuze)schoenen staan. We kunnen helpen met het uitzetten van vacatures voor banen die tijdens of na de zomervakantie van start (moeten) gaan. We kunnen inspringen waar nodig. Bekijk onze website voor meer informatie, of neem contact met ons op via info@metdavid.nl / 040 280 21 20.

162 weergaven
bottom of page