top of page

Waarom kiezen ze jou?

Verkiezingen in Amerika, onrust in het Nederlandse politieke klimaat, wereldwijd moties van wantrouwen in de aanpak van de coronacrisis. Regerende partijen krijgen heel wat kritiek te verwerken. Hoe word of blijf je als partij aantrekkelijk voor die kiezer? Waarom kiezen ze jou? En gaat deze vraag ook op voor werkgevers?



Uit een onderzoek van I&O Research is gebleken dat mensen zich in hun keuze voor een partij laten leiden door de volgende aspecten. De standpunten van de partij, de ideologie of maatschappijvisie van de partij, de inhoud van het beleid, de positie van andere partijen (een strategische keuze), de eigenschappen van de lijsttrekker en de rol van religie.


Kijk je naar de psyochologische kant van ‘kiezen’, dan zijn ook andere aspecten van invloed op welk vakje de kiezer uiteindelijk aanvinkt. Identificeert de kiezer zich met jouw partij. Heeft de partij een duidelijk ‘gezicht’? Vertel je een duidelijk verhaal? Ben je authentiek? Ben je betrouwbaar? Weet je waar je het over hebt? Minstens zo belangrijk is de vraag hoe goed je het doet ten opzichte van andere partijen. Ben je geliefd bij andere kiezers? Hoe denken hun ‘peers’ over deze partij? Ze willen achterhalen of de partij, haar leden of de lijsttrekker ooit iets verkeerd hebben gedaan. Zijn er slechte ervarigen geweest? Deze mening kan vervolgens nog last-minute worden omgegooid door iets simpels als een Facebookpost.


Vertaal je al deze vragen rondom verkiezingen naar het kiezen van een werkgever, dan kun je daar als bedrijf zeker iets van leren. De kans dat talenten graag bij je binnenkomen is groter als je goed scoort op het bovenstaande. Je draagt een sterke visie uit en handelt daar ook naar. Je onderscheid je van andere werkgevers. Je zorgt voor diversiteit en duurzaamheid in je bedrijfsvoering. Je communiceert duidelijk richting al je werknemers. Je draagt een duidelijk verhaal naar buiten, je bent authentiek en transparant, je hebt een menselijk gezicht. Dit zijn tegenwoordig voorwaarden in het werven van talent.


Het allerbelangrijkste is hierbij om deze eigenschappen consistent en áltijd uit te dragen. Hoe snel één foutje jouw bedrijfsnaam en merk kapot kan maken, en daarmee jouw imago als werkgever… Sociale media schaden daarbij net zo hard in het bedrijfsleven als in de politiek. Transparantie en het continu betrekken en informeren van je werknemers, van jouw talent, maakt het verschil. Zij zullen jouw verhaal delen, met leeftijdsgenoten, vakgenoten, via hun sociale kanalen. Hiermee kom en blijf je hoog in de peilingen en weten toekomstige talenten je altijd te vinden.


Laat Met David je helpen met het binnenhalen en onderhouden van extra stemmen, van talent. Met de juiste persoon op de juiste plek bied je jouw kiezers, je werknemers en potentieel talent een reden om steeds weer voor jou te kiezen. Ook in tijden van onrust. Kijk voor meer informatie op onze website, of neem direct contact met ons op via info@metdavid.nl / 040 280 21 20.


55 weergaven
bottom of page